כאחת מחברות פיתוח המוצרים המובילות בארץ, שכבר עזרה למאות יזמים לעצב ולפתח את המוצרים שלהם, אנחנו מקבלים מדי שנה הרבה בקשות לא שגרתיות לפיתוח מוצר. הרבה פעמים חוסר השגרתיות מתבטא בפונקציונאליות מסוימת של המוצר, דרישה לעיצוב מוצר שגרתי, או קהל יעד שעוד לא נתקלנו בו. אבל מדי פעם אנחנו מקבלים בקשות לפיתוח מוצרים שגורמות לנו פשוט לעצור ולשאול "רגע, מה?".
אבל יודעים מה? אחרי שההפתעה הראשנית עוברת, השאלה הבאה שלנו היא "בעצם, למה לא?". כי כמומחי פיתוח מוצר הדבר שאנחנו הכי אוהבים אלו אתגרים לא שגרתיים שבסופם אנחנו מצליחים לפתח מוצר שאנשים משתמשים בו ומפיקים ערך אמיתי לחייהם.
ולכן, בשורות הבאות נשמח לשתף אתכם ב- 4 בקשות מפתיעות לפיתוח מוצר שקיבלנו בתקופה האחרונה, ואיך התמודדנו עם כל אחד מהאתגרים האלו.
בקשה מפתיעה 1 לפיתוח מוצר: צעצוע פרמיום למבוגרים
אנחנו מקבלים הרבה פניות מיזמים שמעוניינים בפיתוח מוצר שהוא צעצוע או משחק. אבל יום אחד קיבלנו שיחת טלפון ובה יזם צעיר שאמר שהוא גם רוצה לפתח צעצוע – אבל למבוגרים. זאת ועוד, הוא רוצה שהצעצוע הזה יהיה ברמת פרמיום – נוח לשימוש, מרגיש אותנטי, משעשע אבל רציני…
אני מודה שהיינו קצת נבוכים בהתחלה. אבל מהר מאוד גילינו שהיזם שפנה אלינו הוא אדם מאוד רציני. היה לו אפיון יחסית מגובש למוצר שהוא רצה, כולל פונקציונאליות, סקיצות לעיצוב, אפילו אריזה. זה היה צעצוע שאמור לעשות כמה דברים במקביל, ונשאיר את שאר הפרטים לדמיון.
קיבלנו על עצמנו את האתגר לפיתוח המוצר הזה, ואני מאוד שמח שעשינו כך: הוא הפך להצלחה גדולה, ואפילו הופיע בתערוכה בתחום בלאס וגאס, שם עורר סקרנות רבה.
בקשה מפתיעה 2 לפיתוח מוצר: מסתבר שאוכלוסיה שלמה חיכתה לשעון הזה
ישראל, למי שלא יודע, היא מעצמת גלישת גלים. בארץ ישנם עשרות אלפי גולשים שקמים כל בוקר מוקדם כדי לתפוס את הגלים הגבוהים. יום אחד פנו אלינו שני גולשים כאלו, וביקשו את עזרתנו בפיתוח מוצר. כבר פיתחנו בעבר מוצרים עבור גלישה וספורט ימי, אבל הבקשה של שני הגולשים האלו גרמה לנו לחייך – מאחר והסתמן שהיא תפתור את אחת הבעיות הגדולות ביותר של אוכלוסיית הגולשים.
מסתבר שאחת הבעיות של גולשים היא שהם… לא יודעים מה השעה. גולשים רבים הם הורים. הגלישה המוקדמת בבוקר היא רק התחנה הראשונה ביום שלהם. הם היו יכולים להשאר ולגלוש עוד ועוד, אבל בשלב כלשהו הם צריכים להסיע את הילדים לגן או בית הספר. מאחר וכיום רובנו מתעדכנים בשעה עם הסמארטפון, איך ניתן לדעת מה השעה בין גל לגל?
אהבנו את הרעיון של פיתוח מוצר שיפתור בעיה אמיתית לאוכלוסיה כל כך גדולה בארץ ובעולם. המוצר שעזרנו ללקוחות שלנו הוא שעון אטום למים, שמיועד במיוחד עבור אוכלוסיית הגולשים. החיבור לקהל היעד מתבטא בעיצוב המוצר הייחודי, בספרות הגדולות שעל הצג, בנוחות השימוש בשעון תוך כדי גלישה, ועוד. המוצר פותח בהצלחה וכיום נמכר ברחבי העולם.
בקשה מפתיעה 3 לפיתוח מוצר: יזם צעיר לנצח
לפעמים ההפתעה לא מגיעה מ"מה המוצר" אלא מ"מי מבקש לפתח מוצר". בלי ספק היזם הכי מפתיע שלנו היה אדם ד' – אדם מקסים בן 86 שרק עלה לארץ מספר שנים לפני שפנה אלינו. הוא ביקש שנעזור לו עם פיתוח מוצר שקשור לתחזוקת רהיטים בבית. הוא פיתח בעבר מוצר דומה בארצות הברית שנמכר בהצלחה, אבל ד' היה נחוש ליצור גרסה ישראלית כחול לבן למוצר הזה. לא התאפקנו ושאלנו את ד' מהיכן מגיעה רוח היזמות הזו שלו, מאחר ואנחנו רגילים לראות אותה בקרב אנשים צעירים יותר. התשובה שלו ריגשה אותנו – "ליזמים אין גיל" הוא אמר לנו, ואנחנו אימצנו את התובנה הזו בשתי ידיים.
בקשה מפתיעה 4 לפיתוח מוצר: מערכת מתקדמת לכיסוי תחת
בקשה מפתיעה נוספת שקיבלנו לפיתוח מוצר גם לא היתה קשורה במישרין למוצר עצמו, אלא לאדם שפנה אלינו. ליתר דיוק, למוטיבציה של האדם הספציפי הזה לפיתוח מוצר, שהאמת הוא מאוד נדרש.
היזם שפנה אלינו הוא קבלן בניין, שמנהל פרויקטי בניה מאוד גדולים בכל רחבי הארץ. אותו קבלן פנה אלינו עם בקשה לפיתוח מוצר שאותו יוכל לשלב בעבודה שלו. הדבר המעניין הוא שהיזם לא אמר לנו "אני צריך מוצר שיעשה כך וכך…". הדרישה שלו היתה "אני צריך מוצר שיכסה לי את התחת".
למה הכוונה? הלקוח סיפר לנו שבמסגרת עבודתו הוא עשוי להיות חשוף לתביעות עקב בעיות או ליקויים שעשויים לצוץ במהלך תהליך הבניה. לכן, הוא ביקש מאיתנו לפתח עבורו מוצר שיעזור לו לזהות טוב יותר את הליקויים בשלבים מוקדמים, לפני שהם מכוסים בטיח או נמסרים לרוכשים.
הבקשה לפתח מוצר בלי אפיון ראשוני אלא רק הגדרת צורך אנושי היתה אתגר גדול, ולכן קיבלנו אותו בשמחה. ישבנו עם הלקוח פגישות רבות כדי להבין איזה ליקויים אפשריים חוזרים בעבודה שלו, ביקרנו באתרי הבניה כדי להבין איך הפועלים יכולים להשתמש במערכת שנפתח עבורם באופן טבעי, ונפגשנו עם בעלי מקצוע נוספים שנתנו לנו מידע נוסף.
בסופו של דבר פיתחנו עבור הלקוח מערכת יוצאת דופן שהוא הטמיע בארגון שלו. הדבר המעניין הוא שלמרות שיש למערכת כזו קהל מאוד משמעותי בכל רחבי העולם, הלקוח שלנו העדיף להטמיע אותה רק בארגון שלו ובידי הפועלים שלו. לדבריו, אחוז התלונות והתביעות שהוא מקבל הצטמצם בעשרות אחוזים ואין מרוצה ממנו.
כפי שציינתי, אנחנו מאוד אוהבים אתגרים בפיתוח מוצר. לכן, אם גם לכם יש רעיון יוצא דופן לפיתוח מוצר – אנחנו רוצים לשמוע עליו! צרו איתנו קשר ונראה אם נוכל לעזור לכם בפיתוח המוצר, לא שגרתי ככל שיהיה.